HartvanHolland

Vanaf 2019 publiceert Duurzaam Waddinxveen regelmatig in Hart van Holland. Die publicaties staan hieronder, inclusief de vermelding naar de meer uitgebreide versie van de artikelen elders op deze site.

Oudere publicaties van 2014 t/m 2018 staan in deze rubriek.

 

Komt er een einde aan acht jaar Waddergate? (maart 2021)

(het volledig artikel staat hier)

Dit kwartaal worden de uitkomsten van de motie ‘Stop biomassa’ bekend. Is alle schade van houtstook voor natuur en klimaat voldoende reden om de ongebruikte vergunningen van de drie biomassacentrales (bmc’s) in te trekken? Of anders het gezondheidsrisico voor inwoners met de tonnen extra fijnstof, stikstof, dioxinen en andere schadelijke uitstoot?

Waddinxveen en de provincie hebben het Schone Lucht Akkoord met daarin de WHO-normen ondertekend. De gemeentelijke fijnstofmetingen tonen aan dat Waddinxveen bijna structureel alle WHO-fijnstofnormen overschrijdt. Er is dus geen enkele ruimte voor nog meer vervuiling door houtovens en alle bijbehorende transporten.

Sommige partijen willen een ‘betrouwbare overheid’ voor ondernemers. Bedoelen ze daarmee het uitdelen van 166 miljoen euro subsidie aan hun achterban?

Is dat dezelfde betrouwbare overheid, die het mogelijk maakte dat een projectontwikkelaar in 2013 zijn eigen beoordeling voor de milieueffectrapportage van Glasparel kon opstellen? En daarin alle bmc’s onvermeld liet, inclusief die van zichzelf?

Of de betrouwbare overheid die vanwege ‘de gewenste zorgvuldigheid’ pas na vijf jaar met informatie kwam over de bmc’s richting de bezorgde inwoners?

Of de betrouwbare overheid die de inwoners jarenlang liet weten dat ze de bmc’s niet kon tegenhouden? Om vlak na het uitdelen van de derde vergunning toch alle nieuwe bmc’s te kunnen blokkeren?

De ondernemers doen werkelijk alles voor de subsidiegelden, ongeacht de gevolgen voor mens, natuur en klimaat. De meerderheid van de gemeenteraad zegt tegen bmc’s te zijn.

Gaat de gemeente alle vergunningen intrekken en een einde maken aan acht jaar ‘Waddergate’?

 

Notitie luchtmetingen slaat de plank mis (januari 2021)

(het volledig artikel staat hier)

Volgens de notitie van ODMH vallen de gemeentelijke luchtmetingen gemiddeld binnen de soepele EU-normen. Maar inwoners ademen geen gemiddelden in. Alle uitschieters tellen mee, waaronder de Wagrobrand uit augustus 2019.

ODMH concludeert dat de eigen berekeningen en die van bureau Tauw in 2019 te optimistisch waren over fijnstof. Volgens Tauw kwam fijnstof PM2,5 in heel Waddinxveen boven de strengere WHO-normen uit. Begin 2020 heeft Waddinxveen het Schone Lucht Akkoord (SLA) met die WHO-normen ondertekend. De metingen tonen een bijna structurele overschrijding van alle SLA-fijnstofnormen voor PM2,5 en PM10, inclusief de 3-dagengrens voor uitschieters.

Volgens ODMH komen hogere concentraties voor bij de Sniep-bmc. De gemeente is de eigenaar, vergunningverstrekker en subsidieontvanger. De verantwoordelijke wethouder heeft de ‘mislukte’ en andere meetresultaten echter grotendeels achtergehouden. Wanneer volgt hierover volledige openheid?

ODMH suggereert dat veel verontreiniging uit het buitenland komt (import). De export van stikstofdioxide, dat deels wordt omgezet in fijnstof, bedraagt echter driemaal de import. Nederland en Vlaanderen zijn al jaren grote luchtvervuilers, ondanks de overwegende wind van zee.

Volgens het RIVM ligt er een fijnstofdeken over Nederland door o.a. de industrie, transport, houtstook en landbouw. De locaties van vervuilingsbronnen in Waddinxveen komen aardig overeen met de verdeling van de dominante windrichtingen: de vele (snel)wegen, de containtervaart, 9 industrieterreinen, kassen, bmc’s en Wagro. Zo voedt het industriële Waddinxveen de landelijke fijnstofdeken. De gemeentelijke metingen laten de grote vervuilers echter buiten beschouwing vanwege politieke motieven en in strijd met EU-regels.

De WHO beschouwt luchtvervuiling als medeveroorzaker van astma, kanker, hart- en hersenaandoeningen en vroegtijdige sterfte. Ondanks de lockdowns overschrijdt Waddinxveen bijna structureel alle SLA-fijnstofnormen. De politici zijn aan zet.

 

Sint en Piet vergeten 2020 zeker niet (december 2020)

(het volledig artikel staat hier)

Door corona is er minder luchtvervuiling, lawaai, lucht- en wegverkeer
Gelukkig wel meer tijd en aandacht voor elkaar en dat smaakt naar meer

Kortzichtige politici gooien in paniek miljarden in een enorme fossiele put
Al 4 miljard naast de jaarlijkse 2,5 miljard naar de luchtvaart, met welk nut?

Wat hebben politici toch met grootschalige veeteelt en de energie-intensieve industrie?
Waarom krijgen ook de petrochemie, biomassa en kassen jaarlijks miljarden subsidie?

Grootverbruikers betalen veel te weinig voor hun kerosine, kolen, olie, gas en elektriciteit
Terwijl vooral zij het klimaat en de natuur vernietigen en misschien zelfs de mensheid

De kosten van alle (export)subsidies komen vooral bij de inwoners terecht
Net als de snel oplopende natuur- en klimaatkosten en dat is pure onrecht

In Waddinxveen bestaat duurzaamheid volgens de rekenkamer vooral op papier
De biomassabestuurders gooien 166 mln in houtovens, voor inwoners geen plezier

Terwijl er betere oplossingen zijn voor de huidige en toekomstige leefomgeving  
Regeren is vooruitzien i.p.v. terugkijken, voor beleidsmakers een lastig ding

De overstap naar de kringloopeconomie vergt politieke wil én kost minder geld
Een beleidsmaker die dat besef in concrete daden omzet is pas een echte held

Sint en Piet geven het goede voorbeeld met een nieuwe boot, zonder diesel of stoom
Want dankzij alle zonnepanelen en kleine windmolens vaart deze helemaal op stroom

Denk juist in deze tijden aan elkaar, maar vergeet zeker het nageslacht niet
Blijf voorlopig nog in klein comité en handel positief, net als Sint en Piet

 

De lange kerfstok van de biomassabestuurders (oktober 2020)

(het volledig artikel staat hier)

Het woord biomassa ontbrak in het eind 2013 opgestelde beoordelingsbesluit van Glasparel.  Dit door Wayland betaalde besluit negeerde de stapeleffecten van drie biomassacentrales, zes industrieterreinen, de kippenfarm, extra vrachtverkeer en wegen. Zo werd onder toezicht van de gemeente een kostbare milieueffectrapportage voor Wayland voorkomen. Begin 2016 stemde het college in met de Beijerinckcentrale zonder zicht op de gevolgen voor het klimaat en de leefomgeving. Eén voormalige coalitiepartner beschuldigde het college van bestuurlijk doordrukken, maar greep niet in.  

In 2017 misleidde de verantwoordelijke wethouder de gemeenteraad en de inwoners met zijn  uitspraak, dat de Wagrocentrale bij wind over de woonwijken stilgelegd zou worden. En hij blokkeerde de door inwoners aangevraagde luchtmetingen bij Wagro. Pas midden 2018 meldde de gemeente de komst van drie centrales. Volgens de verantwoordelijke wethouder kwam de late berichtgeving door ‘de gewenste zorgvuldigheid’, maar ze gaf geen informatie over de stapeleffecten op de leefomgeving van alle vanaf 2013 samenhangende besluiten. Tijdens een bijeenkomst verwees het college kritische inwoners voor antwoorden naar de niet-bestaande milieueffectrapportage van Glasparel.

De wethouder weigerde herhaaldelijk om de slapende vergunning van de Beijerinckcentrale in te trekken. Ze hield de inwoners voor dat ze de centrales niet kon tegenhouden en wilde eerst meer weten over de gezondheidseffecten. Waarom gaf ze Wayland even later groen licht, zonder enig zicht op die gezondheidseffecten? En waarom kwam de gemeente pas daarna met een constructie om centrales wél tegen te kunnen houden?

Vlak voor het zomerreces voorkwam een IT-probleem dat de meerderheid van de gemeenteraad kon stemmen tegen de drie centrales. Vervolgens viel het college over het functioneren van de biomassabestuurder. Daarna is een afgezwakte motie ‘Stop biomassa’ aangenomen.

Biomassa is slechter dan kolen en bedreigt het Schone Lucht Akkoord, de volksgezondheid, het klimaat en de biodiversiteit. De 161 plus 5 mln stooksubsidie is conditioneel toegezegd. Het laatste woord is aan de rechter.

 

Afspraken haalbaar als grootverbruikers mee(r) betalen (augustus 2019)

(het volledig artikel staat hier)

Waarom betalen kleinverbruikers, zoals inwoners, minimaal vijf keer meer voor gas en stroom dan de grootverbruikers? Zij betalen veel minder heffingen en kleinverbruikers juist steeds meer.

Een glastuinder verbruikt gemiddeld evenveel energie als 4.000 woningen. Een deel van de glastuinders stapt over op aardwarmte of treft andere besparingen, die deels ongedaan worden gemaakt door groei.

Biomassa in de glastuinbouw verhoogt de CO2-uitoot nog verder, ook in Waddinxveen. De glastuinbouw produceert in Nederland evenveel CO2 als vrijkomt bij het gasverbruik van 4 miljoen woningen.

De overheid dwingt inwoners met een steeds hogere gasprijs om isolatiemaatregelen te nemen, terwijl bijvoorbeeld huurders daar zelf niet over gaan. En tegelijkertijd remt de overheid de noodzakelijke energiebesparingen bij grootverbruikers met kunstmatig lage energieprijzen, lage bijdragen aan het Klimaatakkoord en door minimale CO2-heffingen.

Energiebesparingen in woningen hebben een beperkte klimaatimpact vergeleken met de nog steeds groeiende energie-intensieve, exportgerichte industrie. In Zuid-Holland verbruiken bedrijven 80 procent van alle energie.

De overheid moet daarom de prioriteit verleggen van kleinverbruikers naar grootverbruikers. En stoppen met de miljarden aan subsidies en belastingkortingen voor biomassa, zakelijk verkeer, de luchtvaart, de olie en chemie, de glastuinbouw en andere fossiele grootverbruikers.

Met het vrijgekomen bedrag kan de succesvolle salderingsregeling (nodig voor o.a. warmtepompen) doorlopen en het energieverbruik van alle 8 miljoen woningen middels isolatie en zonnepanelen minimaal halveren. Een jaarlijks stijgende CO2-heffing dwingt de grootverbruikers om hun energieverbruik fors te verlagen.

Bedrijven die niet mee kunnen in de transitie zullen op termijn verdwijnen. Een paar glastuinders minder in Waddinxveen telt meer voor het klimaat, is goedkoper en kan sneller worden gerealiseerd dan het klimaatneutraal maken van 12.000 Waddinxveense woningen, want de tijd dringt voor de anderhalvegraadsamenleving.

 

Duurzaamheid bestaat in Waddinxveen vooral op papier (juli 2020)

(het volledig artikel staat hier)

Begin 2016 gaf Duurzaam Waddinxveen commentaar op de gemeentelijke Duurzaamheidsvisie (DV) in wording. Onze voornaamste kritiekpunten: te veel onderwerpen, te vrijblijvend, geen urgentie en weinig budget. Deze punten worden 4 jaar later ook genoemd door de Rekenkamer, die thans concludeert dat de gemeente tekort schiet. Waddinxveen behoorde in 2016 tot de 10% slechtst presterende gemeentes op het gebied van duurzaamheid, net als nu. En dat is een politieke keuze.

Want wat hebben de verantwoordelijke wethouders ‘duurzaamheid’ sinds 2016 gepresteerd? Terwijl de inwoners 40% minder restafval aanbieden is hun afvalrekening tot recordhoogte gestegen. En de gemeenteraad wilde in 2016 betrouwbare luchtmetingen, maar na jarenlange tegenwerking kwamen er in 2019 slechts experimentele metingen in strijd met EU-regels.

In de DV van 2016 staat wel de mogelijkheid voor biogas, maar niet voor het verbranden van biomassa. Zodoende ontbreekt het beleidskader voor biomassacentrales met alle bijbehorende schade voor mens, natuur en klimaat.  

Volgens de DV wilde de gemeente een nieuwe windmolen. In werkelijkheid houden de verantwoordelijke wethouders al jaren de bouw van windmolens aan de A12 tegen, want dat zou overlast veroorzaken? Overlast voor de inwoners ontstaat zeker door de keuzes van het vorige college voor de Nieuwe Vredenburghlaan en het klimaatbedreigende, energie-intensieve Glasparel met de biomassacentrales.

Wat kunt u zelf doen? Veel energiebedrijven maken gebruik van biomassacentrales of fossiele stroom met misleidende groene certificaten. U stapt zonder gedoe eenvoudig over via het Zekergroen Energiecollectief. Mogelijk gaat u zelfs minder betalen als u (bijvoorbeeld) kiest voor stroom van ‘onze’ windmolens aan de A12.

 

Het PBL pleit voor biomassa, maar waarom eigenlijk? (juni 2020)

(het volledig artikel staat hier)

Volgens het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) kunnen we vanwege de klimaatdoelen niet om biomassa heen, vooral omdat zon en wind te weinig energie opleveren. Nederland wekt inderdaad maar enkele procenten duurzame energie op. Een paar procent meer komt uit de afvalverbranding en houtstook  Beide beschouwt de overheid als duurzame energie, want dat zorgt voor een CO2-besparing in de klimaatdoelen. Maar alleen op papier, want biomassa produceert meer CO2 dan alle fossiele brandstoffen, zodat de aarde verder opwarmt.

Nederland blijft grootverbruiker van energie, mede door de nog steeds groeiende en exportgerichte (petro)chemie, transportsector, datacenters en de glastuinbouw. De afgesproken energiebesparingen blijven ver achter. In Waddinxveen stimuleert de gemeente met Glasparel de glastuinbouw, lokaal de grootste energieverbruiker en CO2-producent. Biomassa(bij)stook en de glastuinbouw delen landelijk de tiende plaats van grootste CO2-bedrijfstakken met ieder evenveel CO2-uitstoot als Nederlands grootste kolencentrale.
 
De stikstofuitstoot moet ongeveer halveren vanwege de schade voor de biodiversiteit. Biomassacentrales zorgen voor veel stikstof, vergeleken met gas. In Waddinxveen gaat het om jaarlijks 90 ton stikstof exclusief de bijbehorende droging, versnippering en transport.
De landelijke overheid en Waddinxveen hebben in het Schone Lucht Akkoord (SLA) afgesproken om de vroegtijdige sterfte onder inwoners te halveren. Biomassa stoot fijnstof, stikstof en kankerverwekkende stoffen uit. Hoe valt biomassa te rijmen met het SLA en de biodiversiteit?

Biomassa stoken kan alleen dankzij 9 miljard subsidie, waarvan circa 150 miljoen in Waddinxveen. Onze buurlanden kiezen het betaalbare gas als transitiebrandstof. Het is minder slecht voor het klimaat dan biomassa en zonder luchtvervuiling of schade voor de biodiversiteit.

Het PBL pleit voor biomassa, net als een deel van de Waddinxveense gemeenteraad. Maar waarom eigenlijk?

 

Klimaat en Natuur werken aan een oplossing (april 2020)

(het volledig artikel staat hier)

K: Hoe vond je deze winter?
N: Welke winter?

K: De winter zonder sneeuw, ijs en Elfstedentocht.
N: Maar die zwemmen ze toch in de zomer?

K: Tja, sinds de apen rechtop lopen doen ze raar.
N: Vertel mij wat, ik sta steeds vaker in brand.

K: Je bedoelt Australië en het Amazonegebied?
N: En Waddinxveen. Mij willen ze daar verbranden, zogenaamd voor jou.

K: Wie verzint zoiets? En alle vervuiling? Allemaal voor hun Blinde Vlek.
N: Laat me raden: geld?

K: Ja, dat is al zo sinds de VOC met de bijbehorende oorlogen en slavernij.
N: Nu zijn er Uber, oorlogsvluchtelingen en Zelfstandigen Zonder Poen.

K: Ooit spoelden we een probleem gewoon weg.
N: Je bedoelt dat cruiseschip met al die stelletjes aan boord?  

K: Nog een keer doen, maar dan zonder de rechtop lopende apen?
N: Ze verdienen meer drama. Wat denk je van een langzaamaan-actie?

K: Goed idee! Ik laat elk jaar de zee wat stijgen.
N: En het land zakt verder weg. Zuidplaspolder wordt weer een plas.

K: Ik zet alvast de thermostaat wat hoger voor Ciara en haar vrienden.
N: Vergeet Corona niet, want die verlaagt direct de luchtvervuiling en CO2-uitstoot.

K: En verlegt de prioriteiten. Enorme bedragen komen ineens beschikbaar.
N: Dus als ze écht willen, kunnen ze ons zo helpen. Waar wachten ze op?

 

 

Waddinxveen ondertekent Schone Lucht Akkoord met vervuilend beleid (februari 2020)

(het volledig artikel staat hier)

Het Akkoord wil de vroegtijdige sterfte van 12.000 inwoners tot 2030 met de helft verlagen. Vooral door de uitstoot van stikstofoxiden ,(ultra)fijnstof en roet terug te dringen. Die veroorzaken (kinder)astma, COPD en dragen bij tot dementie, parkinson en MS.

Maar Waddinxveen zorgt beleidsmatig in de nabije toekomst juist voor meer luchtvervuiling. Ondertekening schept nieuwe verplichtingen. Dus geen biomassacentrales toestaan, die 22 uur per etmaal de schadelijke stoffen produceren in strijd met het Akkoord.

Het wegverkeer zorgt voor een derde van de luchtvervuiling. Ondertekening is in strijd met jaarlijks 10.000 extra vrachtwagenritten met biomassabrandstof. De vervuilende Nieuwe Vredenbrughlaan kan een natuurgebied worden i.s.m. de provincie, tevens medeondertekenaar van het Akkoord. En geen vergunningen meer voor vervuilende kippenfarms, varkensstallen, etc.

Deze maatregelen voorkomen dat de toekomstige luchtkwaliteit nog slechter wordt. Met als bijvangst een minder snel stijgende CO2-uitstoot. Maar het Akkoord wil ook de huidige luchtvervuiling fors omlaag brengen. Wat kan de gemeente daaraan doen i.s.m. de medeondertekenaars, zoals het Rijk en de provincies? Een paar suggesties:

  • Samen met buurgemeenten de snelheid op de A12 en de provinciale wegen verder verlagen, ook ‘s nachts.
  • Een landelijk verkoopverbod op houtachtige brandstoffen voor open haarden, kachels, etc.
  • Schrappen van minimaal 100.000 Schipholvluchten zonder vergunning, waardoor minder stikstof en ultrafijnstof boven Waddinxveen wordt uitgestrooid.
  • De onbruikbare gemeentelijke fijnstofmetingen in strijd met EU-regels vervangen door wetenschappelijk betrouwbare fijnstof-, roet- én stikstofmetingen. Permanent meten bij alle grote vervuilingsbronnen en ingrijpen bij overschrijdingen.

Aandacht voor duurzaamheid en gezondheid bestaat in Waddinxveen alleen op papier. Of gaat de gemeente eindelijk breken met haar schadelijke beleid, dat de leefomgeving aantast en mensenlevens inkort?

 

Ook lokaal gaat uw geld naar klimaatopwarming (januari 2020)

(het volledig artikel staat hier)

Parijs probeert de opwarming (thans 1,1 graad) onder de 2 graden te houden. De oliebedrijven verhogen echter hun fossiele productie, zodat de stijging richting de 4 graden gaat. Mede daardoor verandert uw leefomgeving met nieuwe ziektes, voedsel- en drinkwaterproblemen, een dalende bodem en stijgende zeeën en rivieren. En vaker extreem weer. Met alweer een warmterecord in 2019 laat de fossiele erfenis voor uw (klein)kinderen zich nu al gelden. Dankzij de overheid betalen oliebedrijven nauwelijks winstbelasting. Zo helpt u als belastingbetaler de oliebedrijven met hun klimaatopwarming.

Het Nederlandse klimaatakkoord bevat veel wensdenken rond CO2-besparingen. Vooral bij de grootste CO2-producenten: de olie- en  energiebedrijven,  industrie,  landbouw, datacenters en de luchtvaart. Maar niets concreets over de noodzakelijke afbouw of ombouw van de fossiele economie. Of over het stoppen van de miljarden subsidies aan CO2-producenten.
Biomassa produceert met de bijbehorende droging, versnippering en transport driemaal de CO2-uitstoot van gas. Grootschalige houtstook ondermijnt de wettelijk voorgeschreven CO2-doelen per eind 2020 (25% lager t.o.v. 1990). Stoken kan alleen dankzij staatssteun. U betaalt als belastingbetaler mee aan de ruim 9 miljard aan toegezegde subsidies.

Met Glasparel begon het vorige college met de steun voor het stoken van houtachtige biomassa. De centrales aan de Zesde Tochtweg hebben een gezamenlijk vermogen van 30 megawatt, genoeg voor het energieverbruik van alle 12.000 woningen in Waddinxveen. De houtgestookte energie gaat grotendeels naar één nieuwe volledig overbodige paprikateler. De gemeente verhoogt met beide biomassacentrales de CO2-uitstoot van Waddinxveen met driemaal de CO2-uitstoot van alle 12.000 woningen. Kosten: 111,8 miljoen, betaald via uw steeds hogere energierekening.

Wat kan je ook doen met 111,8 miljoen? De 4.000 meest energieslurpende woningen in Waddinxveen klimaatneutraal maken. Met isolatie, nieuwe kozijnen, diverse vormen van verwarming en zonnepanelen. Naast het verbeterde wooncomfort daalt de CO2-uitstoot en de energierekening van de inwoners. Effectief klimaatbeleid is kiezen voor alle (toekomstige) inwoners.

 

Sint kijkt naar een overheid die steeds verder afglijdt (december 2019)

(het volledig artikel staat hier)

Want Sint en Piet waren vorig jaar net vertrokken
Of Waddinxveense politici gingen verder met jokken
Ze zouden serieus werk maken van wat de bezorgde bevolking vroeg
Zoals een stop op houtovens, maar vier stuks blijkt nog lang niet genoeg
Meerdere ‘kleine’ houtstokerijen tussen woningen om die te verwarmen
Gaan politici ooit de gezondheid van haar inwoners en de natuur omarmen?

De Raad van State zette een dikke streep door het gevaarlijke stikstofbeleid
Dankzij eenzijdige keuzes van overheden raken we steeds meer natuur kwijt
Ook door 100.000 Schipholvluchten zonder vergunning, vaker boven Waddinxveen
Steeds meer omgevingslawaai, waar kan je als inwoner nog heen?

Overheden die welbewust de eigen regels overtreden handelen illegaal
Wat zegt dat over de bestuurlijke intenties naar u allemaal?
Misleidende luchtmetingen, zonder stikstof, zogenaamd voor de inwoners van deze stad
Het vorige college koos al jaren terug voor dat zorgelijke pad
Met Glasparel, biomassacentrales en de aanleg van weer een stikstofstraat
Maar ook windmolens tegenhouden plus massale bomenkap, nog zo’n absurde daad

Wanneer stopt het gevaar van alsmaar meer wegen, industrie en biomassarokerij
Die zorgen voor meer verkeer, CO2, vervuiling, stank, lawaai en longproblemen erbij?
Bedrijven gebruiken 80% van alle energie en dan jarenlang bestuurlijk inzetten op nog meer?
Vervolgens van inwoners eisen om energie te besparen, dat stopt een keer

Sint zag dit jaar de bestuurders verder afdrijven van de inwoners, natuur en klimaat
Bestuurders die zichzelf ondermijnen voor het gewin van enkelen maakt Sint en Piet kwaad
Door een volledig gebrek aan urgentie heeft Waddinxveen wederom een jaar verspild
Heel anders dan uw (klein)kinderen voor de natuur en het klimaat hebben gewild

 

De papieren werkelijkheid (oktober 2019)

(het volledig artikel staat hier)

Op papier verlaagt Nederland de CO2-uitstoot met de grootschalige inzet van biomassa. In werkelijkheid zorgt het verbranden van biomassa inclusief versnippering, droging en transport voor een verdrievoudiging van de CO2-uitstoot t.o.v. gas, plus extra luchtvervuiling. Het verhogen van de CO2-uitstoot met 11 miljard aan gesubsidieerde biomassa is een politieke keuze. Ook in Waddinxveen.

Op papier moeten de inwoners hun huizen CO2-neutraal maken om de temperatuurstijging te beperken. In werkelijkheid verbruiken, volgens de provincie, de bedrijven in Zuid-Holland 80% van alle energie en zorgen zo voor veruit de meeste CO2-uitstoot. Energie-intensieve bedrijven krijgen echter volop ruimte en subsidies om uit te breiden, waardoor de natuur- en klimaatcrisis verder toeneemt. CO2-besparingen eisen van inwoners en tegelijkertijd extra CO2-uitstoot bevorderen bij bedrijven is een politieke keuze. Ook in Waddinxveen.

Op papier verbetert de overheid de kwaliteit van de leefomgeving. In werkelijkheid heeft Nederland de meeste vliegbewegingen per inwoner in Europa, waarvan 100.000 zonder vereiste vergunning. De veehouderij, verkeer, industrie, biomassa- en kolenstook zorgen voor de hoogste stikstofuitstoot per oppervlakte in Europa. Waddinxveen doet stevig mee met Glasparel, drie biomassacentrales en de Nieuwe Vredenburghlaan. Allemaal bestuurlijk doorgevoerd onder het afgekeurde PAS.

Overheden schaden de leefomgeving met o.a. het stikstofbeleid, Schiphol, het mestbeleid en door vervuilende projecten door te duwen met een achterhaalde Crisis- en Herstelwet uit 2010. Het ‘nieuwe’ stikstofbeleid vermijdt wederom de noodzakelijke keuzes. Tevens ontstaat willekeur bij provincies. En bij de minister van gezondheid (!), die de F1-races op Zandvoort doordrukt met graafwerkzaamheden zonder vergunning. Stikstofoxide is schadelijk voor longen en nieren. Ook in Waddinxveen.

De heilige huisjes van politici belemmeren het noodzakelijke natuur- en klimaatherstel. Met alle bijborende luchtverontreiniging, stank, lawaai, bodem- en waterverontreiniging en broeikasgassen. De rechter blijft nodig om de huidige én toekomstige leefomgeving te beschermen tegen de opzettelijk nalatige overheden.

Het grensoverschrijdende gedrag van overheden is een politieke keuze. Ook in Waddinxveen.

 

Luchtmetingen zijn in strijd met de regels (augustus 2019)

(het volledig artikel staat hier)

Een maand na de in stilte goedgekeurde Beijerinckcentrale ging de gehele gemeenteraad in april 2016 akkoord met luchtmetingen. Directe aanleiding was de overlast van (vracht)verkeer, dat naast fijnstof vooral roet en stikstof uitstoot. De motie ging echter alleen over fijnstof.

De toenmalige wethouder ‘duurzaamheid’, tevens publiekelijk voorstander van biomassacentrales, liet de motie jarenlang liggen o.a. vanwege de onwil om actief aan de slag te gaan met de meetuitkomsten. Houtachtige biomassa veroorzaakt fijnstof en stikstof. Nederland stoot per oppervlakte bijna de meeste stikstof ter wereld uit, een directe bedreiging voor mens en natuur. En biomassa verergert de klimaatcrisis, zelfs meer dan kolen en gas.

Diens opvolgster stelt de metingen herhaaldelijk uit wegens problemen met de experimentele meetapparatuur. Bij het vaststellen van de meetlocaties komen veel aanmeldingen binnen van inwoners, ook uit de omgeving van Wagro. In het bijzijn van ondergetekende wijst de gemeente deze locatie en de hele Beijerincklaan resoluut af.

Ruim 3 jaar na de motie deelt de gemeente in juli 2019 de luchtmeters uit aan sceptische inwoners. Maar zonder de eerder toegezegde 11 stikstofmeetpunten. De experimentele meetapparatuur geeft alleen globale indicaties en er kunnen geen rechten aan worden ontleend.

Deze werkwijze is in strijd met Europese regelgeving. Het Europese Hof van Justitie stelt strikte eisen aan de keuze van de meest vervuilende locaties en de wetenschappelijke kwaliteit en betrouwbaarheid van de metingen, zodat inwoners de overheid altijd ter verantwoording kunnen roepen. Het Hof keurt diverse trucages af, zoals het werken met lagere gemiddelden over een langere periode om overschrijdingen van schadelijke piekwaarden te maskeren.

De metingen en rapportages mogen niet gebruikt worden, zolang deze met de bijbehorende verantwoording niet voldoen aan alle Europese regels.

 

Wanneer gaat afval scheiden écht lonen? (juli 2019)

(het volledig artikel staat hier)

Het oorspronkelijke idee van 'Afval Scheiden Loont' was minder restafval met een betekenisvolle financiële beloning voor de inwoners. De hoeveelheid restafval daalde in 2018 met 40%. Maar ondanks deze enorme prestatie van de inwoners bespaart een gezin met een grijze container in geld gemiddeld slechts 12%. Dat komt door de hoge vaste heffing van € 201 (voorheen € 284).

De landelijke overheid verhoogt de verwerkingskosten van restafval aan gemeentes om minder restafval op te halen bij de inwoners. Terwijl diezelfde overheid grootschalige import van afval uit o.a. Engeland toestaat? Zo is Nederland het Europees afvalputje geworden om afval samen met biomassa te kunnen blijven verbranden in zogenaamd ‘duurzame’, maar vooral dure monopolistische warmtenetten. Uw eigen afvalbesparingen worden op deze manier door de overheid met haar verdienmodellen voor afval- en biomassabedrijven deels ongedaan gemaakt.

Het vorige college koos voor meer woningen in Triangel en daarom moet het afvalbrengstation verhuizen. De meerkosten van deze verhuizing horen eigenlijk thuis in de grondexploitatie van Triangel. Waarom verplaatst de gemeente de huidige en toekomstige meerkosten van het nieuwe afvalbrengstation dan naar de afvalstoffenbelasting voor de inwoners?

Structurele kostenstijgingen doorvoeren, terwijl die inwoners juist een enorme prestatie hebben geleverd met 40% besparing op restafval vanaf 2018? De gemeente is nu aan zet om de vaste heffing van € 201 aanzienlijk te verlagen in 2020, zodat afval scheiden écht gaat lonen.

 

Duurzame glastuinbouw? Dat is er al (mei 2019)

(het volledig artikel staat hier)

In Zuid-Holland is de glastuinbouw met 15% een grootverbruiker van gas. Hoe komt die in de toekomst aan warmte met een lagere CO2-uitstoot?

Afvalwarmte als alternatief is alleen haalbaar door steeds meer afval uit het buitenland te halen. Fossiel gestookte warmtenetten met restwarmte zijn een kostbare, risicovolle en langdurige verlenging van het fossiele tijdperk. De bijbehorende verdienmodellen van de grote CO2-uitstoters uit de haven verdringen de duurzame alternatieven. Zoals lokale aardwarmte (geothermie) met nauwelijks CO2-uitstoot. Zuid-Holland heeft de grootste en meeste aardwarmtelocaties van ons land.

Gas heeft een veel lagere CO2-uitstoot dan kolen en biomassa en zorgt voor weinig overlast voor de inwoners. Gas is thans de goedkoopste warmtebron voor tuinders, maar dat komt vooral door de tijdelijke vrijstelling van de steeds hogere energiebelastingen. Die tijdelijke vrijstelling is een extra stimulans voor veel innovaties in de glastuinbouw. Waaronder aardwarmte, warmtepompen, geconditioneerde kassen, regenwateropslag, gekleurde LED-lampen en warmtekoudeopslag. Een dalend gasverbruik met een lagere CO2-uitstoot is sinds dit jaar letterlijk dichtbij gekomen, namelijk bij een grote tuinder in Waddinxveen.

Zwaar gesubsidieerde biomassacentrales, mede mogelijk gemaakt door de steeds hogere energiebelastingen, zijn met alle bijbehorende vrachtwagentransporten een flinke stap terug voor het klimaat. Zelfs slechter dan kolencentrales en bovendien schadelijk voor de woon- en leefomgeving van de inwoners.

Iedere tuinder met enig besef van klimaatschade neemt grote afstand van kolenstroom en biomassawarmte. Voor het klimaat en de woon- en leefomgeving is aardwarmte momenteel de beste keuze. Gevolgd door gas, mits aangevuld met diverse innovaties voor een lagere CO2-uitstoot.

 

De invloed van de provincie in Waddinxveen (maart 2019)

(het volledig artikel staat hier)

De provincie blokkeert een kleinschalig zonnepark van 2 hectare aan het Noordeinde. En geeft een mijnbouwbedrijf een vergunning voor een zonnepark op 22 hectare grasland aan de Bredeweg.

De provincie wil een rondweg aanleggen van de Verlengde A12, langs Waddinxveen naar Boskoop en Alphen a/d Rijn. Het eerste deel, de Nieuwe Vredenburghlaan, is tevens aanvoerroute voor de tienduizenden extra vrachtwagens voor de biomassacentrales aan de Zesde Tochtweg. Landelijk Waddinxveen biedt een beter en goedkoper alternatief voor de leef- en woonomgeving, maar wordt genegeerd in de besluitvorming.

De provincie verleent 5 miljoen staatssteun aan een warmtenet met houtgestookte biomassa. De ondernemers hebben niet aangetoond dat hun centrales met bijbehorende droging en tienduizenden vrachtwagenritten de CO2-uitstoot verlaagt, vergeleken met gasgestookte centrales. En wel op de korte termijn i.v.m. de wettelijke klimaatdoelen per eind 2020.

De provincie werkt sinds 2014 mee aan de realisering van Glasparel en de biomassacentrales, waardoor de energieproductie, het energieverbruik en de CO2-uitstoot van Waddinxveen flink toenemen. Dat geldt ook voor de luchtvervuiling en geluidsoverlast van alle bijbehorend (vracht)verkeer over o.a. de (verlengde)A12 en de Nieuwe Vredenburghlaan.

Volgens de EU wordt in alle bestuurlagen onvoldoende invulling gegeven aan de voor mens en natuur schadelijk stikstofuitstoot (NOx), dat o.a. onstaat bij verbrandingsprocessen.

De provincie is groot voorstander van het regionale warmtenet ‘Oost’ van Rotterdam via Waddinxveen naar Leiden. Gevuld met (geïmporteerde) afvalwarmte en fossiele restwarmte. En honderden miljoenen aan belastinggeld. Het oordeel van de Rotterdamse Rekenkamer: slecht voor het klimaat, slecht voor het milieu en met grote financiële risico's. Volgens de Rekenkamer krijgt Nuon te veel invloed.

Iedere landelijke partij legt haar gedachtegoed en werkwijze op aan hun partijgenoten in de provincie en in de gemeente. U kunt op 20 maart met uw stem een verschil gaan maken.