Ruim de helft van het Nederlandse grondoppervlak wordt gebruikt door (agrarische) bedrijven. Onze industriële samenleving verbruikt jaarlijks omgerekend vier aardes aan grondstoffen. Nederland is Europees kampioen biodiversiteitsverlies en heeft de 17e grootste ecologische voetafdruk wereldwijd.

Nederland is kampioen biodiversiteitsverlies

Rechts(e)staat

De nieuwe coalitie ondermijnt met het haar eenzijdige nadruk op meer economische groei en meer fossiele subsidies het pad naar de wettelijke klimaat-, natuur- en waterkwaliteitsdoelen. Het aangekondigde ministerie van ‘groene groei’ is om alle bovenstaande redenen ronduit misleidend. De huidige en toekomstige leefomgeving staat onverminderd op het spel.

De keuze voor een voorzitter van de Tweede Kamer, kabinetsleden en een premier met een aantoonbare minachting voor de (internationale) wet- en regelgeving is ongekend.

Een deel van deze bestuurders doen discriminerende uitspraken, uiten complotverhalen, verergeren de maatschappelijke polarisatie en negeren feiten, o.a. op het gebied van natuur en klimaat. IJskasten en papieren afspraken hebben geen invloed op het gevaarlijke gedachtegoed.

Hun coalitiepartners willen de geforceerde samenwerking per se doorzetten en ondermijnen zo eveneens de toch al wankele rechtsstaat en democratie, met alle gevolgen voor de inwoners.

En wat gebeurt er ondertussen in onze regio?

Haat vooroordeel en onwetendheid Tjeerd

Nog meer bedrijven en arbeidsmigranten

Bedrijven mogen van de provincie Zuid-Holland ‘overal’ een terrein van drie hectare (zes voetbalvelden) volbouwen. Nog grotere terreinen mogen in het Rotterdamse havengebied en langs de A12, waaronder Waddinxveen. Terwijl distributiecentra en kassen de samenleving meer kosten dan ze opbrengen?

Deze eeuw is hier het aantal bedrijventerreinen en wegen enorm toegenomen. Net als het lawaai. De A20 gaat verdubbelen vanaf Waddinxveen. Met de nieuwe Bentwoudlaan naar industrieterreinen in Boskoop raken inwoners helemaal omsingeld door steeds drukkere wegen.

Nog meer verkeer, lawaai en vervuiling

Overheden blijven extra asfalt neerleggen, terwijl zij al jaren weten dat meer asfalt juist meer files en overlast veroorzaken. Waarom gaan ze dan toch met deze heilloze en uiterst kostbare aanpak? Omdat ze het alternatief niet aandurven: structureel veel minder voertuigen op de weg. Dat is tevens goed voor de natuur, het klimaat, de luchtkwaliteit en de gezondheid.

Verkeer, industrie en verbranding van hout en biomassa veroorzaken o.a. stikstofoxide (NO2), dat diep kan doordringen in de longen en bloedvaten met vroegtijdig overlijden tot gevolg.

Uitstoot NO2

Minder asfalt verlaagt bovendien het aantal ongelukken, de gifproductie (bij het maken van asfalt) en bespaart miljarden aan belastinggeld. Maar ja, onze huidige overheden gaan pijnlijke keuzes het liefst uit de weg…tot de wal het schip gaat keren.

Het Grauwe Hart

Waarom bouwt de gemeente het volgende megalomane industrieterrein ’Vredenburgh’ met nog meer verkeer? Waarom mag Afvalbedrijf Wagro verdubbelen en een enorme biomassacentrale bouwen, die permanent vervuilende en kankerverwekkende stoffen over de inwoners gaat uitstorten?

Het aantal Waddinxveners verdubbelt bijna in de periode 2010-2040. Aan de andere kant van de A12 verschijnen nog drie ‘Triangels’ onder de schuilnaam Vijfde Dorp. Plus wederom een kolossaal industrieterrein. Net als Waddinxveen en Gouda krijgen die nieuwe inwoners een luidruchtige luchtsnelweg boven hun woningen. En een dagelijks verkeersinfarct.

Natuur alleen nog op schermen Tjeerd

Dit alles gebeurt in het laagst gelegen gebied van Nederland, dat steeds meer last krijgt van bodemdaling, verzilting en mogelijk zelfs drinkwatertekorten. Daarom is veel meer wateropslag nodig. Meer bomen en waterrijke veengronden, ook voor CO2-opslag. Meer ruimte voor de natuur i.p.v. meer beton en (gr)asfalt.

Politieke keuzes veranderen de leefomgeving hier in een 'Grauw Hart'.
Worden we allemaal vluchtelingen in eigen land?