Afdrukken

Rutte I t/m IV stapelde crisis op crisis en denkt nog steeds alle grote problemen op te kunnen lossen met tientallen miljarden aan belastinggeld.

Rutte produceert crises

De vorige publicatie behandelt de gevolgen van de toenemende ongelijkheid, de afnemende rechtsstaat en het doorgeschoten marktdenken. Maar die onderwerpen spelen ook bij de huidige en toekomstige leefomgeving. En in het zorgstelsel

Leefomgeving

Grondwet artikel 21: de overheid waarborgt een veilige leefomgeving voor alle inwoners.

Deze waarborg is structureel aangetast door het op grote schaal (illegaal) toelaten van gif, pesticiden, fijnstof, stikstof, lawaai, kankerverwekkend benzeen, PFAS en PAKS en ander vormen van omgevingsschade en overlast.

Het overheidsbeleid m.b.t. de industrie, transportsector en de industriële landbouw en veehouderij draagt actief bij aan ecocide: grootschalige (inter)nationale vernietiging van ecosystemen.

De vervuiler mag veel en betaalt niet(s)

ik zal handhaven Len maar niet bij bedrijven

De vanaf 2010 veranderde milieuwetgeving lijkt in de praktijk vooral gericht op het beschermen van de vervuilers.

Rijkswaterstaat wil een schonere Maas middels duurzame landbouw aan de oevers, terwijl de overheid jarenlang nauwelijks reageert op illegale lozingen door Tankcleaning bij Venlo van zware metalen, kankerverwekkend benzeen en het giftige fenol en naftalaan?

Gezondheids- en milieuproblemen gelden ook voor o.a. de pesticidenrijke bloementeelt en landbouw. En voor de luchtvaart (stikstof, fijnstof, andere vervuiling, lawaai), de intensieve veehouderij (idem), het wegtransport (idem) en industrieterreinen (idem + lozingen). Maar ook asfaltfabrieken (o.a. benzeen) en de chemie met o.a. PFAS afkomstig van Chemours in Dordrecht.

De meeste producten van bovenstaande vervuilers gaan naar het buitenland.

Tata en Chemours produceren de dood

De leefomgeving als verdienmodel voor bedrijven

De overheid subsidieert het vergiftigen van de leefomgeving met o.a. ‘gereinigde’ grond en staalslakken (van Tata Steel), waardoor gif en zware metalen in bodem en water terechtkomen.
De grootschalige inzet op biomassa pakte de afgelopen 20 jaar duur en averechts uit voor de leefomgeving.

Ook de plotseling veel geprezen, maar niet-bestaande ‘kleine’ kerncentrale (SMR) blijkt een duur, overbodig en bodemloos vat met vooral belastinggeld. 

Tot overmaat van ramp voor inwoners versterkt de nieuwe omgevingswet vanaf 2024 de machtspositie van (samenwerkende) overheden en bedrijven en verzwakt het de positie van inwoners met veel minder kennis en middelen.

Niet alleen het Rijk faalt bestuurlijk m.b.t. de huidige en toekomstige leefomgeving. De provincie Zuid-Holland en de gemeente Waddinxveen vertonen hetzelfde bestuurlijke gedrag. Daarover komende maand meer.   

Economie belangrijker dan leefomgeving Tjeerd

EU-ranglijsten: Nederlands scoort opvallend slecht

Ondanks de herhaaldelijke tijdelijke versoepelingen van de mede door Nederland met de EU gemaakt afspraken, staat Nederland door politieke keuzes bovenaan de volgende EU-ranglijsten:
Bovenstaande punten zorgen, samen met de gesubsidieerde zware industrie en transportsector, voor de hoogste stikstof- en fijnstofuitstoot in de EU.

En de luchtvaart?

Vliegen met subsidie niet alleen voor elite Jip

Tata Steel en Schiphol inclusief KLM zijn de grootste individuele en tevens zwaar gesubsidieerde stikstofproducenten. De overheid laat overheidsbedrijf Schiphol echter veel te lage stikstof, lawaai- en CO2-cijfers publiceren.

Vliegveld Lelystad mag niet open zonder natuurvergunning. Rotterdam Airport heeft die ook niet en moet wettelijk beschouwd dus direct sluiten, maar de provincie Zuid-Holland wil zich niet aan de wet houden. Is de wet inmiddels een keuzemenu voor overheden?

De maatschappelijke ongelijkheid speelt ook hier, want nog geen 10% van de inwoners zijn veelvliegers, verantwoordelijk voor 50% van alle vluchten.

Wereldwijde opwarming en watertekorten zijn (ook) een politieke keuze

Door de klimaatcrisis en een rampzalig milieubeleid (zie vorige alinea) is de toegang en kwaliteit van het drinkwater in gevaar, aldus de waterleidingbedrijven. Dit onderwerp komt in meer detail aan bod bij de oplossingen.

Tegen de klimaatafspraken in gaan overheden door met de tientallen miljarden aan subsidies voor o.a. de fossiele industrie en de transportsector.

Zelfs in oktober 2023 willen opvallend veel politici nog een extra fossiele subsidie introduceren in de vorm van 1 jaar korting op benzine- en dieselaccijnzen. Dat kost 1,2 miljard, waarvan de helft naar diesel gaat voor de (zakelijke) veelrijders.

De 1,2 miljard komt hoofdzakelijk terecht bij de top 40% van de inkomens, die helemaal geen subsidie nodig hebben. Terwijl deze fossiele subsidie wordt ‘verkocht’ als steun voor de lagere inkomens? Blijven fossiele subsidies en misleiding 'business as usual' in het parlement?

Fossiele subsidies NOS

Het energieverbruik en CO2-uitstoot blijven hoog door o.a. de gesubsidieerde zware (petrochemische) industrie:

Ook hier speelt de maatschappelijke ongelijkheid: een teler met een kas betaalt in september 2023 naar eigen zeggen circa 30 cent per kuub gas, een inwoner betaalt 130 cent.

Conclusies leefomgeving

De grootste vervuilers, stikstofproducenten, waterslurpers en CO2-producenten in de zware industrie, transportsector en agrarische industrie zijn allemaal bedrijven, waarvan de (deels gesubsidieerde) producten en diensten voor het grootste deel naar het buitenland gaan.

Shell doneert muntje voor vergroening Tom Janssen

Overheden en financiers (waaronder overheden, grootbanken en pensioenfondsen) maken het mogelijk, dat deze bedrijven Nederland kunnen blijven gebruiken als vuilnisvat. De huidige en toekomstige leefomgeving en de gezondheid van de inwoners spelen daarbij een ondergeschikte rol. Net als het beperken van de afgesproken temperatuurstijging tot 1½ of maximaal 2 graden.

Waarom kunnen bedrijven ongestoord doorgaan met het veroorzaken van milieu-, klimaat- en gezondheidsschade? Waarom worden deze bedrijven niet veroordeeld, stilgelegd en/of krijgen ze geen rekening voor het opruimen van al hun troep? Waarbij helaas geldt dat lang niet al hun troep, zoals PFAS en ander vergif, eenvoudig opgeruimd kan worden. De productie volledig stilleggen wordt zo onvermijdelijk.

Waarom subsidiëren overheden deze grootschalige missstanden met jaarlijkse subsidies en belastingkortingen, die het eenmalige Klimaatfonds ruim doet overstijgen? Waarom wordt er via het Klimaatfonds nog meer subsidies verstrekt aan de vervuilers?

Waarom zijn overheden allesbehalve transparant (en liegen zelfs) over de stapeling van alle milieu- en gezondheidsrisico’s? Waarom blijven overheden de grondwettelijke bescherming van inwoners negeren? Is Nederland alleen nog een rechtsstaat voor bepaalde groepen?

En waarom kijken veel inwoners welbewust de andere kant op? Hebben zij geen (klein)kinderen, die met ieder uitstel van alle noodzakelijke veranderingen een meer onleefbare toekomst krijgen? Met steeds hogere natuur- en klimaatkosten?

ik stem tegen stikstof en klimaat Tom

Het zorgsysteem is ziek

De maatschappelijke ongelijkheid en het doorgeschoten marktdenken spelen ook in het zorgsysteem. Lees het hier.

Hoe nu verder?

Voor iedereen die door dit artikel dreigen weg te glijden in een zware depressie: er zijn oplossingen voor de problemen rond de leefomgeving en de zorg.